Adwokat z urzędu – jak się ubiegać i czy warto?

0
6
adwokat z urzędu

Niektóre sprawy sądowe mogą przebiegać bez udziału adwokata. Są osoby, które potrafią i chcą walczyć o swoje interesy bez pomocy prawników. Niestety nie zawsze tak się da, zwykle obecność specjalisty w dziedzinie prawa jest na sali sądowej konieczna. Poza tym korzystając z profesjonalnej pomocy prawnej, mamy większą szansę na pomyślne zakończenie sprawy. Najlepiej zatem, jeśli skorzystamy z pomocy dobrego, świadomie wybranego prawnika. Ale nie każdego stać na taką pomoc. Rozwiązaniem problemu może być adwokat z urzędu.

Jak starać się o przyznanie adwokata z urzędu?

Na początek należy zaznaczyć, że sąd może przyznać adwokata z urzędu tylko wówczas, gdy jego udział w sprawie uzna za konieczny. Oczywiście oprócz tego osoba ubiegająca się musi spełnić określone warunki, przy czym najistotniejsza jest tutaj sytuacja rodzinna i  materialna osoby ubiegającej się. O adwokata z urzędu może starać się ten, kto wykaże, że nie jest w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia profesjonalnego pełnomocnika bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.

Adwokat z urzędu – złożenie wniosku

Wniosek o przyznanie profesjonalnej pomocy prawnej składa się do sądu, w którym toczy się sprawa. Ci, którzy potrzebują profesjonalnego pełnomocnika, ale nie są w stanie go opłacić, muszą złożyć do sądu wniosek o adwokata lub radcę prawnego i dołączyć do niego oświadczenie o stanie majątkowym. W oświadczeniu muszą znaleźć się informacje o stanie rodzinnym, dochodach i innych źródłach utrzymania. Sąd może odebrać od osoby fizycznej przyrzeczenie, w którym zapewni ona, że złożone oświadczenie jest prawdziwe i rzetelne. Gdy zaś sąd poweźmie wątpliwości co do rzeczywistego stanu majątkowego wnioskującego, może zarządzić przeprowadzenie dochodzenia.

Adwokat z urzędu może zostać przyznany osobie, która w całości lub części została zwolniona przez sąd od kosztów sądowych, ale również osobie, która takiego zwolnienia nie otrzymała.

Kiedy warto korzystać z usług adwokata z urzędu?

Adwokat z urzędu to ogromna pomoc dla osób biedniejszych. Na pewno lepiej skorzystać z pomocy przydzielonego prawnika, niż nie otrzymać pomocy prawnej w ogóle. Poza tym warto zaznaczyć, ze w złożonym wniosku można wskazać adwokata, z którego pomocy chcemy skorzystać. Oczywiście nie ma gwarancji, że to na pewno będzie ta osoba, ale często zdarza właściwa okręgowa rada adwokacka lub rada okręgowej izby radców prawnych wyznaczy stronie wskazanego przez nią pełnomocnika. Oczywiście wskazany we wniosku adwokat lub radca prawny musi wyrazić na to zgodę.

Nieprawdą jest, że adwokat z urzędu wykonuje swoją pracę gorzej, niż wówczas, gdy zostaje zaangażowany w sprawę bezpośrednio przez klienta, który płaci za świadczone usługi. Przecież prawnicy z urzędu również otrzymują wynagrodzenie, a dla wielu z nich jest to zasadnicza część miesięcznych dochodów. Poza tym w środowisku adwokackim panuje przekonanie, że klasę adwokata i radcy prawnego poznaje się po tym, z jakim zaangażowaniem prowadzi sprawy z urzędu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here